Blog: Een gewone training

In het slechtste geval is het humeur van de sensei licht bewolkt. Vanavond is hij het zonnetje in huis. Bij zo’n stemming is het altijd even peilen hoe we dat moeten opvatten. Is het gewoon een goeie bui of heeft hij iets voor ons in petto? Dit keer vermoed ik voorpret. Hij heeft iets bedacht en alleen al het vooruitzicht doet zijn mondhoeken krullen.

Veel sneller dan anders klinkt het ‘touwtjes weg.’ We mogen gereedschap gaan klaarleggen. Twee gewichten van drie kilo, een halter met twee keer vijf kilo en een wieltje met handvatten voor een fijn soort buikspieroefeningen. We gaan een circuitje doen waarbij we de batlle ropes mogen laten dansen. Dat zijn touwen waarmee je zeeschepen kunt vastleggen en waar je armen als staalkabels van krijgt. Althans op den duur, vanavond is het na een minuutje vooral verzuring.

En er is een vrije ruimte, zonder enige hulpstukken. Hier mogen we koppeltje duikelen. Na 30 seconden rollen kom je ergens uit waar je zelf ook van op kijkt. De sensei staat er naast en roept dat het sneller kan. En serieus, heeft hij nou een smiley op zijn hoofd geplakt? Misselijk, draaierig en wit om de neus proberen we onze balans weer te hervinden. Op naar de volgende oefening.

Juist vanavond is er bij deze gewone training een nieuwkomer. De vader die elke week trouw op zijn dochter staat te wachten heeft gehoor gegeven aan de vraag: ‘Pap, waarom doe jij niet eens mee?’ In de tweede ronde doen we een koprol achterover en komt dochterlief met haar mobieltje naderbij. Altijd leuk voor thuis.

De sensei staat ondertussen bij de halter om aanwijzingen te geven. Je moet namelijk wel op de juiste plek spierpijn krijgen. In dit geval de trapezius, de monnikskapspieren bij je nek. En je weet, in dit soort gevallen heeft de sensei altijd gelijk, maar da’s logisch. Als de boel is opgeruimd ga je met je circuitmaatje rustig los boksen.

Het is tijd voor het verfijnen van de techniek. Stoot, stoot, hoek en een lowkick. Eerst nemen en later blokkeren, daarna wordt de oefening uitgebreid met een counter. Als je dit kunt onthouden dan heb je geen boodschappenlijstjes meer nodig, dan is je geheugen piekfijn in orde. Alleen moet je dan wel de highkicks blijven blokken. Stoot, stoot, hoek, lowkick en daarna de overname door je maatje die je mag verrassen met bij voorbeeld een highkick.

Voor je het weet is de training voorbij en is er nog maar eventjes tijd om te sparren. Conditie, techniek en mentaliteit de drie pijlers zijn vanavond verstevigd. Dochterlief heeft trouw staan wachten. Ze begeleid haar pa naar huis. Hij heeft het gehaald, respect, ush.

Arjen van Ginkel

Facebook Reacties

reacties

Trainen bij Westerkoog Sport is werken aan jezelf, je grenzen opzoeken en verleggen. De trainingen zijn serieus, op zijn tijd met een lach, en er wordt altijd met respect met elkaar omgegaan.
Gerard - Kickboksen + MMA