Blog: Simpel en effectief

20:15 uur, ik lig voor Pampus op de bank. Vermoeid door allerlei gekkigheid van de afgelopen week. Plots gaat er een knopje om in mijn hoofd, OPSTAAN! klinkt het diep van binnen. En dus sta ik snel op. Één minuut om mijn spullen te pakken en als ik hard fiets ben ik nog op tijd voor de training.

En dus fiets ik als een malle en met een paar minuten kijk ik tegen het bord aan waar Westerkoog Sport op staat. Snel mijn fiets op slot en nog sneller naar binnen. De groep die voor ons traint is nog bezig, ik ben dus net op tijd. Of eigenlijk te laat, wamt ik moet mij nog omkleden en mijn bandage omdoen. Desalniettemin kan ik op een minuut na de hele training meedoen. En ik had zin om dat vol overgave te doen en zo ook mijn trainingsmaat Marcel. En laat dat nou net zijn wat de Sensei in gedachte had. Serieus en hard trainen zonder te veel rustpauzes en gelul. Doorgaan dus en hard doorgaan. En zo ging het. De warming up was even simpel als effectief. 100 X touwtje springen, 100 X squats, 100x touwtje springen, 100x situps en dan weer opnieuw. Simpel toch? En neem van mij aan dat het ook nog effectief is, want je bent snel warm hoor.

Dan handschoen, bitje en beenschermers aandoen. We gaan stoten en veel stoten. We beginnen met het instoten. Gewoon links recht. Al snel wordt het uitgebreid met een hoek en na de hoek volgt al snel een lowkick. Dit schrijf ik zo even snel op, maar de oefening ging op techniek, dus dan is het herhalen, herhalen, herhalen. Klink simpel toch… en reken maar, heel effectief. Zo leer je je techniek goed aan.

En om de stoot techniek nog wat meer aan te scherpen doen we tussendoor nog even 250 X rechte stoten gevolgd door 250 X hoeken. En dan weer verder met het programma. Twee stoten, gevolgd door een hoek en een lowkick. De lowkick mag op zijn beurt dan weer geblokt worden door de ander, die dan countert met een highkick naar het hoofd. Dat gaat lekker dus. En ook dit wordt veel herhaald.
Techniek leren doe je door veel herhalingen. En daarom doen we nog wat rechte stoten, puur op techniek. Dus strekken die armen en indraaien die vuisten. Weet je wat, we doen er 250. Dat moet genoeg zijn.

Maar hey, hoe zit het met de buikspieren. Die hebben nog lang niet genoeg gedaan. Dus, 250 X kort opkomen. Weet je wat? Nog even planking. Dat ging niet helemaal goed bij sommigen, dus als straf nogmaals 250 buikspier en nog een keer planken. Nu ging het prima. De training zit er op en ik ben redelijk moe. Ik was al moe, maar ik lig liever voor Pampus op de bank omdat ik heb getraind dan zonder dat ik heb getraind. Dat is een simpele stelling toch. Dat is het ook simpel en effectief.

Ush,
^Gerard

Facebook Reacties

reacties

Ik train al jaren met plezier bij Westerkoog Sport. In een fanatieke gemoedelijke sfeer in conditie blijven, leerzaam en goed voor het zelfvertrouwen!
Piet - Kickboksen